employee journey

Customer Journey begint bij Employee Journey

De customer journey is een gevleugeld begrip in marketingland: het ‘meereizen’ met de klant, van de eerste kennismaking met een dienst of product tot en met aankoop en uiteindelijk zelfs ambassadeurschap als ideaal eindstation.

Een korte Google-sessie levert legio modellen en stroomdiagrammen van de perfecte customer journey op. Maar wat ze allemaal missen: het échte begin. Dat is namelijk de employee journey. Of zoals leiderschapsgoeroe Simon Sinek ooit zei “Customers will never love a company until the employees love it first.”

In dit blog laten we graag ons licht schijnen over de ideale employee journey. Want ook die begint en eindigt niet waar je het zou verwachten.

Van recruitment naar pre- en onboarding

Net zoals de ideale customer journey, begint ook de ideale employee journey binnen een bedrijf eerder dan gedacht. Die start namelijk al voordat de werknemer een werknemer is; bij de vacature. Goed recruitment levert een vliegende start van de employee journey op: de perfecte kandidaat voor de job en het bedrijf.

Vervolgens is het de beurt aan een goed en gedegen pre- en onboardingstraject. En ook die begint ruim voor de eerste werkdag. Uit onderzoek blijkt dat pre- en onboarding goede voorspellers zijn van duurzame arbeidsrelaties. De eerste 100 dagen zijn cruciaal. We schreven er een tijdje terug een uitgebreid blog over, inclusief een praktisch stappenplan. Ook in deze tijd, waarin medewerkers weer korter bij hun werkgever blijven en sneller van carrière switchen, zorgt gedegen pre- en onboarding ervoor dat je zo goed mogelijk gebruik kunt maken van hun capaciteiten en kwaliteiten in de (wellicht kortere) periode dat ze er zijn.

Van onboarding naar development

Waar pre- en onboarding draait om 100% oprechte aandacht, doet development dat ook. In ons vorige blog over HR-trends voor het nieuwe jaar stipten we het al even aan: écht weten wie je in huis hebt en wat hij of zij kan (en minder goed kan), inspelen op capaciteiten in plaats van functies en je verdiepen in iedere afzonderlijke medewerker zou eigenlijk altijd bovenaan ieder HR-trendlijstje moeten staan. Het zou geen trend moeten zijn. Blijf voortdurend de dialoog aan gaan met de werkvloer en zoek niet alleen naar de juiste mensen buiten de organisatie, maar vorm ook de juiste mensen binnen de organisatie.
Zorg voor een gedegen opleidingsbeleid voor iedere medewerker, niet alleen voor de talenten. Laat medewerkers zich ook buiten hun eigen vakgebied ontwikkelen en ga regelmatig in gesprek over ambities.

Ambitie buiten de organisatie

Het klinkt misschien raar, maar een succesvolle employee journey betekent ook het vervolgen van die journey bij een ander bedrijf als dat nodig is. Als je in gesprek blijft over ambities, dan weet je of die te realiseren zijn binnen het bedrijf of niet. Als dat niet zo is, stimuleer de medewerker dan juist om verder te kijken. Hierdoor voorkom je dat medewerkers uiteindelijk gefrustreerd en gedemotiveerd raken. Het is tevens een onderdeel van employee branding; breder kijken dan het belang van je bedrijf.
Net zoals de customer journey uiteindelijk eindigt in ambassadeurschap voor een merk of bedrijf, doet de ideale employee journey dat ook. Ook al werkt een werknemer niet meer bij een bedrijf, hij kan wel een ambassadeur zijn en blijven.

Weg is niet definitief weg

Zorg ervoor dat medewerkers die je bedrijf verlaten en hun employee journey elders vervolgen, wel in je vizier blijven. Neem ze op in je arbeidsmarktbestand en blijf ze volgen op social media; weg is niet definitief weg. Net zoals de ideale employee journey niet begint bij de eerste werkdag, eindigt hij ook niet bij de laatste.

De medewerker kan zich ontwikkelen buiten de deur en met zijn nieuwe kennis en ervaring altijd weer terugkomen in een functie die wel past bij zijn of haar ambitie op dat moment. Dus zorg dat je contact blijft onderhouden, zodat je bij een nieuwe vacature deze medewerker weer kan benaderen.

Het is wel van belang dat je toestemming vraagt om de medewerker op te nemen in het bestand en te volgen voor eventuele nieuwe kansen binnen je bedrijf. Zeker ook met de nieuwe Europese privacyrichtlijn die in 2018 van start zal gaan. In een volgend blog gaan we dieper in op die nieuwe richtlijnen.

BBKwadraat is een fullservice HR-adviesbureau en adviseert op een praktische en doeltreffende manier binnen de complete employee journey. Van recruitment, pre-en onboarding tot development. Neem gerust vrijblijvend contact op via info@bbkwadraat.nl

Scroll to top