HR: zeg JA en organiseer het HOE

HR steeds klantgerichter en ondernemender
We horen het vaker en vaker: HR wordt steeds klantgerichter en ondernemender. En we krijgen er regelmatig mooie voorbeelden bij, van het verschil ‘toen’ en ‘nu’. Soms heel simpel: “Tegenwoordig laat de HR Business Partner zelf zijn neus laat zien op de afdeling. Niet alleen om bij te praten, maar ook om strategische issues door te nemen en hierover te sparren. Dat werkt een stuk beter dan de stapels protocollen die HR achter hun bureau produceerde en waar wij meestal slecht mee uit de voeten konden. En de business was er ook niet bij gebaat.”


Toch nog te vaak negatieve geluiden

Naast positieve berichten, horen we helaas ook nog te vaak negatieve geluiden over de HR-dienstverlening uit de directiekamer komen:

“Dat is die afdeling die aan de MT-tafel wil zitten, maar nooit actie onderneemt om ons primaire proces echt te begrijpen.”
Of: “Oh, die afdeling waar je met 1 probleem naar binnen loopt en met 10 nieuwe weer naar buiten.”

Als je er dan verder op doorgaat, spitst de kritiek zich vaak toe op het uitvoeren van de eigen hobby’s, het maken van beleid achter het bureau. Of deze: “HR, dat is altijd veel stof, maar meestal weinig wol”

It takes two to tango
Die geluiden zijn toch altijd weer even schrikken, maar gelukkig kunnen we steeds mooiere voorbeelden laten zien van de andere kant van de medaille (zoals die hierboven). Ook benadrukken we het belang van de juiste relatie tussen leidinggevenden en HR. Want, ‘it takes two to tango’.

Ons advies:denk als een ondernemer en zeg JA!
Dat betekent natuurlijk niet dat HR de kritiek langs zich heen kan laten waaien. Ons dringende advies: HR-professional, denk als een ondernemer. Vraag jezelf af: wie zijn mijn belangrijkste klanten? Wat moet ik doen om ze te behouden én wat moet ik juist niet doen (qua inhoud en gedrag)? Hoe kom ik aan nieuwe klanten? Zijn mijn producten en diensten nog wel van deze tijd? Past de bezetting van HR en de bereikbaarheid van de eigen winkel nog wel bij de wens van de klant.

En misschien wel de allerbelangrijkste (en direct toepasbaar): reageer altijd positief op een klantvraag! Zeg nooit direct nee. Benoem niet meteen alle beren op de weg, maar vraag je af hoe je wel een passende oplossing kunt bieden. Focus op HOE je een en ander kunt realiseren en wat en wie je daarbij nodig hebt.

HR valt vanzelf op de juiste plek
Door zo te werken, wordt de juiste positionering van HR steeds minder een issue: de ruimte hiervoor wordt vanzelf gecreëerd. Verdiep je je in je klanten, dan verdiep je je ook direct in het primaire proces. Een ouderwets dagje meewerken op een afdeling kan hierbij enorm helpen. Niet alleen voor de inhoud, maar zeker ook voor het inlevingsvermogen en het werken aan interne relaties.

Tenslotte geeft dit filmpje misschien ook nog een zet in de juiste richting: bedank klagers!

Scroll to top