Hybride werken, nu al HR-woord van het jaar 2021?

Wist je dat het woord crisis in het Chinees uit twee losse tekens bestaat? Het eerste betekent gevaar en het tweede kans. Het is precies wat een crisis biedt: risico’s die je zorgvuldig kunt afwegen en kansen die je moet pakken, als ze zich voordoen. Zo bekeken had niet anderhalvemetersamenleving, maar coronacrisis misschien wel het woord van het jaar 2020 moeten worden. Het had in elk geval een plekje verdiend tussen viruswappie en fabeltjesfuik.

HR-woord van het jaar?

Stel dat er in 2021 een HR-woord van het jaar gekozen zou worden, dan maakt wat ons betreft hybride werken of hybride leiderschap een goede kans. We kennen natuurlijk allemaal de hybride auto. En er bestaan zelfs hybride dieren (google maar eens op ‘hybride kameel’). Maar hybride mensen die hybride werken?

Hybride werken betekent zoiets als het flexibel kiezen van je werklocatie en –tijden. Niks nieuws voor de meeste zelfstandigen, maar voor veel organisaties nog wel. Werk je op kantoor of vanuit huis? Werk je om 10 ’s ochtends of om 10 uur ’s avonds? En stuur je als leidinggevende op aanwezigheid/inspanning of op output/resultaat?

Het beste van meerdere werelden

Het woord hybride spreekt ons aan omdat het impliceert dat je kunt kiezen en schakelen tussen het beste van meerdere werelden. Daar hebben we zelf ook mee te maken: werken we bij de opdrachtgever op locatie of thuis? Spreken we fysiek af of digitaal? Werk jij hier overdag aan of in de avond?

In de praktijk kan hybride werken soms lastig zijn. Het vraagt dan ook om goede onderlinge afspraken en afstemming. Wat het beste werkt, hangt wat ons betreft van meerdere factoren af: het type werk, het doel van de activiteit, de gewenste mate van interactie en misschien ook wel de persoonlijke voorkeuren van medewerkers.

Uitdagingen en de rol van HR

Schakelen tussen meerdere werelden vraagt om balanceren. Ook als het om leidinggeven gaat. Bijvoorbeeld in het vinden van een balans tussen zelf ruimte innemen versus ruimte geven. Of interesse tonen in medewerkers versus hun privacy respecteren, belonen of juist meer motiveren, realistisch zijn tegenover optimistisch zijn en focussen op de korte of lange termijn.

Hier liggen kansen voor HR. Door deze spectra te kennen, het management erover te adviseren en leiders en teams te begeleiden. Daarbij is en blijft de gezamenlijke missie van de organisatie de verbindende factor. Een missie die glashelder is, misschien wel gevat in 1 veelzeggend woord, net als het woord van het jaar.

Kijk in de toekomst

Stel je voor dat je als organisatie je toekomstplannen zo zou aanpakken: 1 heldere doelstelling, 1 duidelijke prioriteit, waar iedereen (hybride) aan werkt. Dat kan op kantoor zijn of vanuit huis. Om 10 uur ’s ochtends of om 10 uur ’s avonds. In een optimale balans, passend bij de situatie en behoeften van medewerkers.

Een ideaal plaatje, waarbij HR van grote toegevoegde waarde kan zijn. Om te voorkomen dat mensen transformeren tot digitale zombies, dat overwerken de norm wordt en er 101 nieuwe projecten tegelijkertijd worden gestart. Help als HR de directie en het management om prioriteiten te stellen, oftewel: de goede dingen doen in de goede volgorde. Want zoals business goeroe Jim Collins ooit zei “Als je meer dan drie prioriteiten hebt, heb je er geen.” Kansen genoeg dus!

Jouw woord van het jaar?

Kortom, veranderende tijden brengen nieuwe uitdagingen met zich mee en doen een groot beroep op wendbaarheid en flexibiliteit. Zowel van organisaties als van mensen. Daar zullen we met elkaar keihard aan moeten blijven werken. Nog even terug naar het woord van het jaar. Wat zou het HR-woord van het jaar zijn binnen jouw organisatie? We komen er later dit jaar zeker nog op terug! En waar droom jij, vooruitkijkend naar 2022, van?

Scroll to top