Interimmen in coronatijd: twee mooie opdrachten, twee bijzondere verhalen, zes waardevolle tips

Starten met een interim-klus en dan opeens (bijna) alleen nog maar vanuit huis kunnen werken. Hoe pak je dat aan? Hoe zet je jezelf op de kaart en hoe leg je verbindingen? Twee HR-pro’s uit het BBKwadraat interim-netwerk vertellen hoe zij het deden en doen. Inclusief zes waardevolle tips.

 

Elke dag een keukentafel-call én 10.000 stappen

Het sollicitatiegesprek van Leonique Krätzschmar vond de dag voor de 1e corona persconferentie van premier Rutte plaats. Dus op een sporadisch bezoek aan kantoor na, speelde haar interim-klus zich grotendeels aan de keukentafel af. Een plek die ook heel goed voor verbinding bleek te kunnen zorgen.

Vraag van de dag

“Om als HR-collega’s met elkaar in contact te blijven trapten we de dag tussen half negen en negen af met de HR Business Partners van het hoofdkantoor met een anders-dan-anders-vraag” vertelt Leonique. Van ‘Heb je ergens spijt van?’ tot ‘Wat neem je mee naar een onbewoond eiland?’ “Een goede start van de dag; uiterlijk 8:30 uur zit je klaar achter je laptop en begin je met een positieve vibe.”

Missen en meevallen

“Door het werken op afstand is het moeilijker om echt contact te maken als nieuwkomer. Je bent er maar even, dus is het belangrijk dat je je introductie zelf organiseert. Dan weten mensen je te vinden. Het viel me op dat er via video-calls toch verbinding ontstond en gesprekken soms zelfs wat langer duurden. Ik heb me extra dienstverlenend opgesteld, expliciet gevraagd hoe ik het beste kon helpen en steeds flexibel meebewogen.”

“Ondanks alles heb ik deze tijd als heel positief ervaren”, aldus Leonique. “Blij met de mooie klus, rustig ontbijten, een dag die ‘vloeiender’ voelt en na het werk 10.000 stappen wandelen. Eigenlijk een soort huis, tuin en keuken retraite, waar ik veel van heb geleerd.”


Nieuwe inzichten, in jezelf en in de toegevoegde waarde van HR

Minder solistisch bezig zijn, dat was nou juist de reden dat Jelderik Schutz was gaan interimmen. Dus die knop moest weer om toen hij na 6 dagen op locatie gewerkt te hebben thuis aan de slag ging. Gelukkig had hij zijn collega’s inmiddels al wel een keer in 3D ontmoet.

Meer tijd voor contact

“Door het werken voor internationale bedrijven was ik al gewend om sommige collega’s alleen digitaal te kennen,” vertelt Jelderik. Ik maak altijd meer tijd voor dat soort contacten en schroom niet om het ook over privézaken te hebben. Dat ontdooit de relatie.”

Toch merkte Jelderik hoe belangrijk sociaal contact op het werk is om simpelweg de batterij op te laden. “Contact wordt heel functioneel, je reist niet meer, schakelt minder makkelijk af, je kunt jezelf minder goed laten zien en gaat daardoor nog harder werken. Ik ben enorm gedreven en ging steeds langere dagen draaien en focussen op waar ik waarde kon toevoegen. Je leert jezelf en je valkuilen in elk geval goed kennen.”

Valkuilen en inzichten

Naast zijn eigen valkuilen kreeg Jelderik ook meer inzicht in die van HR. Verzuim bleek ineens een nietszeggend meetgegeven, want dat ging tijdens de coronacrisis juist omlaag. “Voor thuiswerken ben je blijkbaar minder snel te ziek dan voor werken op kantoor. Het lijkt dus nuttiger om op output te meten, en dan niet per individu maar per team.”

“En neem bijvoorbeeld de digi-mindset binnen een organisatie. Iets waarvan het belang tot de crisis nog niet echt was doorgedrongen. Dat gaat niet om skills, maar echt om houding. Je ziet dat ook mensen met goede digitale vaardigheden zaken blijven uitstellen tot er weer face-to-face-contact mogelijk is. Waardevolle inzichten voor de HR-agenda!”

 


 

 

Scroll to top