HR-professionalisering

Met continu verbeteren naar een volgend HR-level

Omarm de continu-verbeter-mindset en maak impact met HR

Wesley Zonne BBKwadraat
Wesley Zonne

“Denken vanuit de klant, kritisch doorvragen, pragmatisch te werk gaan en continu kijken hoe je zaken kunt optimaliseren. Bij BBKwadraat deden we het eigenlijk al voordat er een Lean-label aan hing”, vertelt Wesley Zonne, die medeverantwoordelijk is voor de HR-ontwikkelingstrainingen. “Het zit echt in ons DNA.”

“Vanaf het allereerste moment dat de pure Lean-methode begon door te sijpelen vanuit de automotive naar andere type organisaties, wilden we er meer mee dan het alleen zelf toepassen. Daarom hebben we speciaal voor HR Lean-trainingen ontwikkeld en verzorgen we HR-professionaliseringstrajecten waarbij continu verbeteren hoog in het vaandel staat.”

“Er is binnen HR nog een Lean-wereld te winnen, zeker als het om denken vanuit de klant gaat. En bovendien is HR bij uitstek de afdeling die het continu-verbeter-principe binnen de complete organisatie kan aanwakkeren. Als je kijkt naar de vele ontwikkelingen die in sneltreinvaart op organisaties afkomen, wordt dat eigenlijk een vereiste.”

Eerst de goede dingen doen, daarna de dingen goed doen

Het denken vanuit de klant speelt een belangrijke rol binnen de BBKwadraat Lean Trainingen. “Iedereen denkt bij de term Lean aan efficiënt ingerichte processen, maar wij beginnen altijd bij de (interne) klantvraag: The Voice of the Customer. Je kunt een project nog zo efficiënt inrichten, maar als niemand erop zit te wachten blijft het verspilling”, aldus Wesley.

“Alle HR-agenda’s zitten overvol, maar voegt alles wat erin staat waarde toe?”

Nummer 1 verspilling binnen HR is volgens Wesley een overvolle HR-agenda, die soms ook alleen door HR zelf is gevuld. “Het gaat er niet om dat je projecten opstart die leuk zijn of omdat iedereen het nou eenmaal doet, maar omdat je klant het écht nodig heeft, omdat het waarde toevoegt aan de business.” Niet verwonderlijk dus dat ‘Eerst de goede dingen doen, daarna de dingen goed doen’ de mantra van de training is.

“Als je 9 problemen tegelijk wilt aanpakken, heb je er eigenlijk 10”

Wie zijn (intern of extern) eigenlijk je klanten? Wat willen ze, waar hebben ze behoefte aan? Wat zit daar achter? Oftewel, wat is nou echt de klantvraag? En als we het bijvoorbeeld over kwaliteit hebben, wat zijn dan de minimale eisen? Wat zijn musthaves en wat nice-to-haves?

Dat zijn de startvragen waarmee deelnemers aan de slag gaan. “Wij leren HR-professionals om kritisch te kijken en keuzes te maken. Vaak lopen er zoveel programma’s tegelijk, dat medewerkers soms door de bomen het bos niet meer zien of het simpelweg niet aankunnen. Directie of management misschien wel, maar de werkvloer niet. Dus weet waar de klant behoefte aan heeft, durf te kiezen en doe dat wat je gekozen hebt heel goed. Less is vaak toch echt more.”

 

Praktisch en 100% HR gericht

Groot verschil tussen de BBKwadraat Lean trainingen en de gemiddelde Lean training is de praktische HR-insteek. De trainingen zijn grotendeels gebaseerd op HR-vraagstukken die deelnemers zelf meenemen. “Naast de theorie en de tools, gaan we aan de slag met echte vraagstukken die spelen binnen een organisatie. Om de realiteit zo goed mogelijk na te bootsen, maken we gebruik van rollenspellen. Eén van de trainers neemt de rol van opdrachtgever aan en vraagt zich bijvoorbeeld meteen al af waarom er alleen HR-mensen in het projectteam zitten, een valkuil waar HR nog vaak instapt. Mensen van andere afdelingen betrekken (en betrokken houden!) helpt je om zaken sneller en beter gedaan te krijgen.”

 

Lean als middel, niet als doel

“Iedere HR-professional zou deze training moeten volgen, al was het alleen maar om je werk inhoudelijk gewoonweg leuker te maken”, aldus Wesley. “Je kunt je eigen werk verbeteren, meer je rol pakken en daarmee de HR-afdeling op de kaart zetten. De projecten die je doet, daar zit de klant echt op te wachten en door efficiënter te werken houd je meer tijd over voor de rol waar we als HR-professional allemaal naartoe willen.”

Doel van de trainingen is niet zozeer om een Lean-expert te worden, maar om HR naar een nieuw level te brengen. “Lean is een middel om HR te professionaliseren. En uiteindelijk kan HR het natuurlijk breder trekken dan alleen de eigen afdeling en een continu-verbeter-mind-set aanwakkeren binnen de gehele organisatie.”

“Een parkeerplaats is in Japan netter ingericht dan bij een gemiddeld Nederlands autobedrijf”

Voor Wesley maakt een HR-afdeling impact als deze business-gedreven is, een klantfocus heeft en dit weet te vertalen naar concrete verbetervoorstellen. “Door het toepassen van een gezonde dosis project- en stakeholdermanagement houd je betrokkenen aangesloten en geïnspireerd. Zo ben je echt een partner voor de business en kan een lijnmanager niet meer om je heen. En dat wil hij of zij ook helemaal niet.”

“Ver in mijn persoonlijke familieboom zit een vleugje Japan, dus de continu-verbeter-mindset zit bij mij echt letterlijk in mijn DNA”, vertelt Wesley. Japan is immers de bakermat van Lean. “Je ziet daar dat de continu-verbeter-mindset echt in de vezels van de hele maatschappij zit. Vooral in het openbaar vervoer: iedere (potentiële) opstopping op het station wordt opgelost met visuele hulpmiddelen als gekleurde looplijnen, en zelfs dan zijn ze nog bezig om het allerkleinste detail te verbeteren. Als je het continu-verbeter-principe echt in de vezels van je organisatie krijgt, is dat zo ontzettend krachtig.”

 

Meer weten?

Onze trainingen Lean & HR worden met name incompany gegeven. Ook organiseren we regelmatig bijeenkomsten over continu verbeteren en HR-professionalisering. Neem gerust contact met ons op over de mogelijkheden via info@bbkwadraat.nl.

 

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Scroll to top